http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/135216-spieren-fysiologische-en-anatomische-dwarsdoorsnede.html
http://www.menselijk-lichaam.com/spieren/
Leerplandoelstellingen:
Leerplan BIOLOGIE, 2e graad, wetenschappen, GO!
Leerplannummer 2012/009
39
illustreren dat een beweging het resultaat is van een interactie tussen
zenuw-, spier en beenderstelsel, en de werking van
de spier aantonen.
41 een
aantal spieren benoemen en aangeven voor welke beweging ze
verantwoordelijk zijn.
42 glad en
gestreept spierweefsel lokaliseren in het lichaam, herkennen en
van elkaar onderscheiden.
43 de
beweging en de werking van enkele spieren bespreken en in ver-
band brengen met de controle door de wil.
44 de
werking van een dwarsgestreepte spier uitleggen.
46 met
voorbeelden aantonen dat beweging reacties op prikkels zijn.
Motivatie gebruik Blogger:
De leerlingen worden geacht in beperkte mate leerstof op zelfstandige wijze te kunnen verwerven. De basis van het spierweefsel en spierwerking wordt in de les reeds toegelicht, maar de leerlingen moeten thuis de leerstof verder uitdiepen. Het zelfstandig verwerven wordt begeleid. De leerlingen weten immers tegen wanneer ze welk stukje leerstof moeten kennen en worden hier op aangekondigde tijdstippen over ondervraagd.
didactische principes:
- herhalingsprincipe
- aanschouwelijkheidsprincipe
- activiteitsprincipe
didactische principes:
- herhalingsprincipe
- aanschouwelijkheidsprincipe
- activiteitsprincipe